sunnuntai 4. lokakuuta 2009

Kirja löytö!

Aksyn postituslistalla vinkattiin kirjasta, jossa on yli sata sivua meditaatiota ja voimaantumista raskausaikaa ja synnytystä ajatellen. Kävin lainaamassa kirjan kirjastosta ja se oli mahtava löytö!


Gilli Moorhawk - Yhdeksän tärkeää kuukautta Meditaatiota ja myönteisiä ajatuksia raskauden ja synnytyksen ajalle

Moorhawkin kirjassa on helppoja meditaatioharjoituksia, joita voi tehdä yksin tai yhdessä puolison tai miksi ei vaikka doulankin kanssa. Sitten kirjassa on positiivista ajattelutapaa vahvistavia lauseita mm. eri raskauden vaiheisiin, parisuhteen lujittamiseen, pelkoihin ja synnytykseen. Ajattelinkin lainata kirjasta tähän synnytyspelkoon liittyvät lauseet:

"Luovun nyt kaikista kielteisistä ajatuksista, jotka eivät kannusta eivätkä ravitse minua.
Tiedostan, että minulla on huolia ja pelkoja raskaudesta ja äidiksi tulosta. Nämä pelot ovat normaaleja.

Vauvani on suojassa kielteisiltä kokemuksilta ja tunteilta, joita minulla voi olla raskauden aikana.


Kuuntelen sisäistä ääntä, ja olen sopusoinnussa vauvani tarpeiden kanssa.


Lapseni ja minä olemme koko ajan valon sisällä.

Olemme turvassa kaikilta huolilta ja murheilta.


Syntymä on luonnollinen tapahtuma.


Näen itseni loistavan terveenä koko odotusaikani.


Nautin, kun näen vartaloni muuttuvan lapsen kasvaessa sisälläni.


Olen rakastava äiti.


Olen tyyni ja tyytyväinen.

Unohdan kaikki huolet ja ajatukset, jotka vaivaavat minua.


Vauvani voi hyvin. Hän on onnellinen ja tyytyväinen.


Lapseni on terve ja vahva, täydellinen kaikin puolin.


Heitän mielestäni kaikki mielikuvat ikävistä synnytyskokemuksista ja vaalin niiden sijasta myönteisiä, rohkaisevia ajatuksia.


Uusi ihminen sisälläni kasvaa hienosti niin fyysisesti kuin emotionaalisesti ja henkisestikin.


Jätän nyt menneet pelot ja ongelmat ja katson eteenpäin, tulevaisuuteen, johon kuuluu vauva.


Ongelmat elämässäni ratkeavat ennen vauvan syntymää.


Kiedon lapseni rakkauteen - aina."


~ Gilli Moorhwak - Yhdeksän tärkeää kuukautta, 1995, s.68-78. ~

Jos olisin raskaana niin tekisin varmaan itselleni jonkun pienen taulun tai vaikka A5/A6 kokoisen vihkon, johon laittaisin itselleni tuosta kirjasta voimaannuttavia lauseita ja ideoita meditaatioon. Lisäksi varmaan piirtäisin sivuille pieniä mandaloita ja muita piirroksia raskauteen, äitiyteen ja synnytykseen liittyen. Osan sivuista jättäisin tyhjiksi, jotta voisin matkan varrella piirtää lisää. Pitäisin sitä kirjaa/taulua mukanani ja aina sopivan hetken tullen selailisin sitä. Tai sitten pitäisin yöpöydällä ja aina ennen nukkumaan menoa katsoisin sitä.

((Niin ja se täytyy sanoa, että olen todella surkea piirtämään. Hyvä jos tikku-ukko luonnistuu, mutta se ei olekaan pääasia, vaan se kokonaisuus... Asioiden miettiminen, oma-aika, rauhoittuminen, yhteyden luominen vauvaan, piirrosten tekeminen tuli niistä millaisia tahansa... :)))

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti